Tid att lämna Mexico

Efter ganska exakt tre veckors resande runt om i Mexico kände vi att det var dags att runda av och ta oss vidare till vårt andra land på denna resa, den sista orden vi övernattade i blev Tulum, en timma med buss från Playa del Carmen.

Efter båt från Cozumel och buss från Playa del Carmen anlände vi till Tulum runt 13 tiden och hittade fram till ett centralt beläget hostel, där vi checkade in i varsin sovsals säng. Vi hade två mål med vår vistelse i Tulum; strandhäng och ett besök till ännu några kända mayaruiner. Vi mottog en karta från Hostelpersonalen som indikerade att det var gångavstånd både till ruinerna och stranden så vi bestämde oss för att gå, istället för att betala för att åka några, efter vad vi trodde, hundra meter med lokal buss för att sedan ändå behöva gå närmare en kilometer för att komma ner till stranden och ruinerna, eller eventuellt betala för ett "tåg" hela vägen ner. Men vi insåg snart att kartan vi mottagit var den minst skalenliga eller avståndsriktiga någonsin och den enligt kartan ca 2km långa promenaden till stranden slutade nog på närmare 7km. Vi har förvisso ingenting emot att promenera, men hade vi planerat för en dryg timmas promenad hade vi kanske valt en något roligare väg än att gå intill en trist landsväg utan några som helst saker att fokusera blicken på på vägen ner. Havet såg vi inte skymten av förrän vi var helt framme vid stranden så inte ens vågornas skvalpande, eller doften av tång fick vi njuta av längs vägen.
Det blev ett par väldigt avslappnande timmar på varsin solsäng i skuggan där vi båda slumrade till gott, vi lyckades klara oss från att betala, troligtvis då det var sent på eftermiddagen, vi var inte där förrän strax innan 15. Låg kvar och njöt till klockan närmade oss sex och bestämde oss för att göra ett besök vid Mayaruinerna på vägen hem, något som inte gick helt enligt plan eftersom det stängde vid halv fem, så då fick vi snällt promenera hem igen. Vi värderade att ta bussen sista biten, men vi såg aldrig någon så det slutade med att vi fick tillryggalagt ytterligare drygt 5km denna dag.

Stranden i Tulum kan ha varit den finaste på resan så långt.

Bäst att akta sig för vågorna ;)

Kvällens middag. Hel, friterad fisk med lite tillbehör på en rekommenderad restaurang dit många locals går och äter enligt vad jag läste.

Dag 2 i Tulum startade med promenad ner till Mayaruinerna igen, denna gången under öppningstid. Ruinerna var många och garanterat fantastiska, men personligen var jag mer förtjust i alla leguner (kallade Iguanas här i Mexico) som vi stötte på överallt. Totalt såg vi minst 25 stycken, allt från minismå till riktigt stora och rynkiga varelser, lite dinosaurie lika faktiskt. Efter en dryg timmas rundvandring i gassande sol bland hundratals andra turister promenerade vi vidare till stranden. Här blev det en lång eftermiddag med sol, bad, bokläsning och med högt fokus på att bara finnas till och njuta av vår sista dag i Mexico. Tillbaka till Hostelet tog vi taxi, en lyx vi sällan unnar oss, men jag hade väldigt ont i fötterna efter allt promenerande och efter barfotalöpning på stranden två dagar i rad, så det var värt varenda öre.
Jag framför en av många mayaruiner i Tulum

Mayaruiner och kvarlämningar av husgrunder (fyrkanten till vänster i bild), dessa fanns det massor av - men eftersom husen var byggda i trä står de av naturliga skäl inte kvar.

Två av de totalt 25 iguanas som vi såg på vår vandring genom området

Mexikans underhållningen. Detta har vi sett på två ställen nu, män i märkliga kläder som svingas från en stor pelare längre och längre ner, runt, runt, runt. Tills dess att repet snurrat ut och de hoppar av. Sen vill de ha dricks.. av oss fick de det i alla fall inte, verkar ju bara dumt och snurrigt, haha.

Dagen därpå var det på tiden att lämna Mexico, och vi bestämde oss fort för att nästa stopp skulle bli ön Caye Caulker i Belize. Vi kollade upp buss till Chetumal på gränsen till Belize och därifrån ta båt över till San Pedro i Belize och därifrån vidare till Caye Caulker. Vi fick skynda oss en del med frukost och packning på morgonen då vi satsade på att hinna med 9.30 bussen till Chetumal, när vi väl kom fram till bussterminalen med tio minuter tillgodo var 9.30 bussen fullbokad och vi fick snällt vänta på nästa buss som skulle avgå 50minuter senare. Jag stressade snart upp mig för att vi skulle missa båten vidare till Belize, då denna endast går en gång per dag, och när bussen dessutom var försenad 30minuter tänkte jag ett tag att det skulle vara kört, och att vi skulle tvingas övernatta en natt i Chetumal innan vi skulle kunna resa vidare.

Men jag stressade upp mig i onödan, bussresan gick ganska snabbt och smärtfritt och vi anlände till Chetumal strax efter 14 och slängde oss in i taxi ner till båtterminalen. Väl där chockades vi båda över det hutlöst höga priset för båten, 1200 pesos (ca 600kr) per person - och tillråga på allt godtog de bara kontant betalning på denna avlägsna plats och eftersom vi försökt göra oss av med det mesta av våra mexikanska pengar hade vi inte detta belopp på oss. Tre spurter till närmaste ATM senare (2 för Fredrik och 1 för mig) lyckades vi betala priset för resan, plus de ytterligare 500persos var för båtskatten (somde först inte meddelat oss om) och en knapp timma senare satt vi på båten mot San Pedro. Båtfärden tog 2h, följt av en timma för gränskontroll innan vi tillslut kunde påbörja den sista 30 minuters båtfärden som tog oss över till vår slutdestination Caye Caulker. Vi var efter en lång dag äntligen framme i land nr. 2 på vårt äventyr, Belize.

Färjeterminalen i Chetumal

Watertaxi till Belize

Äntligen framme i Belize, på färjeterminalen i San Pedro för att vara exakt. Hög tid att ta reda på om vi blir insläppa i landet.

Tack Mexico för den här gången!

#1 - - Susanne Hellström:

Hej på er !!
Vackra foton, :-) jäklar vad bruna ni är nu.
Morfar sitter här och läser när han är i stan, så vi följer er <3 kram Susanne

Svar: Tack så mycket, kul att höra att även Gunnar är intresserad! Du får hälsa honom så gott! Och tack för komplimangen om brunfärgen, även om Fredrik är ett par hack före mig ;) Stor kram från Sofia
Sofia Bertilsson & Fredrik Eriksson

#2 - - Anonym:

Kram till er. Vilka vackra och fina bilder. Ha det fortsatt bra

Svar: Tack så mycket Carina :)