Dagsutflykt och ännu en natt på buss

Vår lördag startade som vanligt ganska tidigt på morgonen då vi strax efter 7 tog oss ut på en gemensam liten löprunda i morgonsolen. Jag, Sofia, har lyckats hålla min runstreak (springa minst 2km varje dag) vid liv så långt, om än med ett ganska lågt snitt när det kommer till antalet kilometer och högt snitt när det gäller tempo. Hela 4 av 6 gånger har jag dessutom lyckats få med mig Fredrik ut, inte illa alls.

3km löpning avklarat, nu dags för frukosthandling

Efter rundan inhandlade vi lite frukost i form av yoghurt och frallor för att därefter packa ihop våra grejer inför kvällens bussfärd. Sen gav vi oss iväg till ett närliggande hotell där en minivan hämtade upp oss för vår 9 timmars långa dagsutflykt.
Första stoppet på vår utflykt var platsen där världens bredaste träd står. Alltså inte det högsta, äldsta eller tyngsta  utan det bredaste. Ja, någonstans måste ju det finnas, och varför inte 20minuter utanför Oaxaca i Mexico? I omkrets mäter trädet 58meter och är 14meter i diameter.

Världens bredaste träd

Stopp nummer två var något som spännande som ett väveri. Spännande tänker ni? Ja, det var även vår första tanke, men detta skulle faktiskt visa sig vara riktig intressant, och faktiskt en av dagens höjdpunkter såhär i efterhand. Vi fick se hur garn tillverkas och hur de går tillväga för att få de till olika färger och nyanser. Därefter gick vi se hur mattor tillverkas i en vävstol utav garnet, och det slår oss hur otroligt lite dessa människor måste tjäna per månad. VI fick berättat för att det tar 75 dagar (8 timmars jobb per dag) att färdigställa en matta som därefter säljs för motsvarande 4500 svenska kronor. Det är svårt att förstår hur de får det att gå runt, även om Mexico har visat sig vara billigt, så kan det inte bli mycket penger över för annat än det mest nödvändiga. Vi slås av hur fantastiskt bra vi har det hemma i Skandinavien.

Av dessa olika material lyckas de framställa hela 130 olika färger på garnet.

Denna mattan är precis påbörjad, och kommer alltså att ta hela 75 dagar att färdigställa. Alltså 3,5 arbetsmånad!

Efter detta bar det vidare till ett destilleri där det tillverkas Mezcal. Varken jag eller Fredrik hade tidigare hört talas om Mezcal, men det visade sig vara en Mexikansk specialite, och Tequilan som vi känner den är tydligen en sorts Mescal, precis som Champagne bara är en typ av mousserande vin, bara från ett annat distrikt. Men Mezcal är så mycket mer än den vanliga, billiga, hemska tequilan vi shottar tillsammans med citron och salt hemma, och det fick vi verkligen uppleva. Efter vi fått en liten lektion i hur framställningen går till var det dags för provsmakning, och den enda regeln de hade varit att man inte fick åka med vidare om man inte provat minst tre olika smaker, först förstod vi det som att man inte fick dricka mer en tre olika, men det var uppenbarligen precis tvärtom. Våra favoriter blev nog en variant som smakar mer åt conjaq och whisky hållet,samt en lite surare likör med Tamarindo-smak. Den sistnämnda köpte vi också med oss en liten flaska av för 100 pesos (motsvarande 50sek).

De flesta av dess flaskor fick vi smaka en shot av

Självklart skulle Fredrik smaka på en ny delikatess också, mask... Slajmigt, men mättande?!

Och denna fick följa med oss vidare

Klockan närmade sig nu 15 och min mat och sovklocka hade ringt för lunch ett bra tag, vad kunde då passa bättre än en mexikans buffé på en restaurang innan vi reste vidare till nästa utflyktsmål? Massa goda mexikanska grytor, kött och frukt, Fredrik såg till att vi fick ordentlig valuta för pengarna genom att vräka i sig säkert 700-800g kött helt själv, bra jobbat där!

Mätta, och ganska matta efter lunchen satte vi oss återigen i minivanen, jag tror vi båda slumrade till lite innan vi hann fram till Mitla och de gamla ruinerna som finns där. Här fick vi information om historien bakom dessa ruiner, och gjorde också ett besök i två gravar. Efter en het strund vid dessa ruiner återstor nu bara det femte och sista stoppet, Hierve el agua, ytterligare 45minutrers bilfärd på riktig skumpiga vägar upp i bergen. Detta var den huvudsakliga anledningen till att turen bokades, och visst var den en helt otrolig utsikt, och väldigt mäktigt med naturliga "pooler" med utsikt över den gigantiska dalen nedanför. Vi tog oss givetvis också ett dopp i det svala vattnet, vilket satt riktigt bra efter en varm dag.

Ett dopp i poolen med magisk utsikt över dalen

VI tog oss också lite högre upp (nära parkeringen) för en fin utsiktsvy

Strax efter 19 återvände vi till vårt Hostel, packade ihop det sista och begav oss därefter till bussterminalen. Klockan 21 avgick bussen mot San Cristobal de las casas, och ännu en natt tillbringades därför på buss då färden totalt tog 10,5timmar. En riktig skumpig färd uppe bland bergen, vi lyckades nog båda få ganska många timmars sömn totalt, men kvaliten på den var det sisådär med. Vi satt långt bak i bussen, med en urinstinkande toalett som närmsta granne, och det var minst sagt inte helt optimalt. Men fram kom vi och dagen, min födelsedag, har varit kanon! Startade med en frukost på en solig uteservering och därefter blev det sightseeing ett par timmar till incheckningen öppnade på vårt hostel. När vi väl fått checka in slappade vi lite på vårt privata rum innan vi tog en födelsedagslöprunda följt av en dusch innan vi åt riktiga goda hamburgare på en restaurang. Sista timmarna satt vi och chillade med lite öl och annan alkoholhaltig dryck med lite blandat folk från hostelet, men när det började snackas om att dra ut drog vi oss tillbaka, trötta och nöjda efter en lång dag.

Födelsedagsfrukost, the mexikan way

Många trappsteg senare, för att få ytterligare en utsikt över en ny stad

En lång och skön natts sömn i en dubbelsäng i ett privat rum satt riktig bra, vilken lyx efter ett par nätter i sovsalar och på en stinkande buss.

#1 - - Anita:

Fina bilder :D

#2 - - Susanne Hellström:

Fina foton :-) vad härligt ni har det :-)