Tarzan- och elefantäventyr i Chiang Mai

Efter en lång natt på buss från Bangkok ankom vi i gryningen till en sömnig by i de norra delarna av Thailand, vi var framme i Chiang Mai. Klockan var strax efter sex på morgonen när vi steg av bussen och började vandra genom gamla stan mot hostelset vi hade kollat upp på förhand. Väl framme fick vi betalat och checkt in och lyxigt nog fick vi tillgång till våra sängar med en gång. Så även om vi lyckats sova ett par timmar på bussen (själv sov jag nog faktiskt hela 8 timmar) så var vi rejält trötta och somnade ganska omgående. Ett par timmar senare vaknade vi till och bestämde oss för att se oss om till fots så vi promenerade runt en stund. I övrigt blev första dagen ganska lugn, och innan vi gick och la oss bokade vi en Ziplineutflykt inför nästkommande dag, samt en heldagsutflykt till ett Elefant reservat dagen därefter.

Det fanns flertalet Ziplineäventyr att välja mellan och vårt val föll tillslut på företaget Jungle Flight, ett beslut som grundade sig på att de hade den längsta ziplinen, 1000meter, samt en zipline berg-och-dalbana. Vi skulle inte komma att ångra oss. Under närmare tre timmar flög vi fram genom trädtopparna i den täta Thailändska djungeln och kände oss som Tarzan och Jane. En riktigt härlig känsla i magen minst sagt. Totalt svingade vi oss fram genom 19 olika ziplines, plus den 1100 meter långa berg-och-dalbanan och en avslutade nerfirning till marknivå (abseiling).

Tarzan och Jane

Starten av Zipline Berg-och-dalbanan på 1100meter, sjukt kul upplevelse! Och man var rejält trött i armarna efteråt.

Oslagbart härlig känsla att bara susa fram genom djungeln!

Go känsla att hissas ner till marknivå i lugn och stilla tempo - dock tråkigt att vårt äventyr var över efter detta

(Tryck på bilderna för förstoring)

En dag som utan tvivel kvaliciferar in sig bland de bättre under vår resa är helt klart vår dag på Elephant Jungle Sanctuary utanför Chiang Mai. Efter en lång och skumpig färd med ett tuktukliknande bussfordon tillsammans med ett gäng härliga resenärer från Canada, Frankrike och Tyskland anlände vi tillslut till elefantreservatet som vi skulle spendera dagen på. Vi startade med en genomgång där vi fick ta del av dagens agenda, därefter fick vi tilldelat oss varsin tröja att ta på oss innan vi började vandra upp till platsen där vi skulle få möta reservatets elefanter för första gången. Det var totalt fem vuxna elefanter och en supersöt liten unge som vi under en timmas tid fick möjlighet att bekanta oss med under deras förmiddagsmellanmål som bestod av bananer som vi fick hjälpa till att mata de med. Det var till en början lite nervöst då man inte riktigt visste om man kunde lita på elfanterna, men de visade sig vara snälla och var ju på gott och ont vana vid turisternas närvano. Men det gäller ju såklart att inte ställa sig bakom de och riskera att de backar så att man få flera ton över sig. De har ingen möjlighet att se bakåt, vilket gör att man måste vara extra vaksam på deras rörelsemönster.

Spännande färd

Mellanmålsdags, och visst var de hungriga alltid.

Och rätt så åpna

Ögonblick som dessa kommer leva kvar inom mig för alltid

Chansen är stor att den minsta elefanten fick flest bananer, men personalen var ändå noga med att ge den sitt space.

(Tryck på bilderna för förstorning)

Efter vårt första möte med elefanterna lämnade vi de i fred ett stund för att besöka ett vattenfall där de flesta till slut hoppade i och badade. Därefter återvände vi tillbaka för lunch innan det var dags för etapp två på dagens agenda - elefantspa. Snart kom elefanterna springandes ner för backen och gjorde entré i floden där vi fick chansen att skrubba och blöta ner de innan de tog sig vidare upp till leran för sitt dagliga gyttjebad - detta ska tydligen vara väldigt bra för deras hud och vi hjälpte till att skrubba de med den härliga geggan innan de försvann upp igen och det var dags att ta farväl.

Vattenfallskyss

Härligt uppfriskande

Ytterligare ett favoritögonblick

En stor elefantkram

Vilken helt underbar dag vi hade!

(Tryck på bilderna för förstorning)

Vi valde att besöka ett elefantreservat istället för att rida på elefanter då vi till vår fasa har fått ta del av hur många av dessa "ridbara" elefanter behandlas och misshandlas för att lyda sina ledare och bli tama nog för att kunna användas som "transportmedel". Vi ville inte riskera att elefanter fortsatte att bli slagna och misshandlade för vårt nöjes skull, och då blev valet att istället besöka ett reservat enkelt. Detta blev helt klart en riktig tiopoängare till dag och vi ångrar inte en sekund vårt val av aktivitet och än mindre vårt val av reservat. Det fanns otroligt många reservat att välja på, men detta reservat var känt för att vara ett av de bästa tack vare deras fina behandling av djuren - för tyvärr fick vi även höra historier och läsa resensioner om elefanter som blev misshandlade och slagna även på dessa reservat för att kunna fungera "optimalt" (möjligen dåligt ordval...) som turistattraktion. Oerhört tragiskt, men vad vi kunde se eller läsa oss till förekom inte detta på Elephant Jungle Sanctuary som var stället som vi besökte. Vi får bara hålla tummarna för att det stämmer.

Härligt gäng på väg tillbaka till Chiang Mai, givetvis behövde vi varsin öl för att sätta punkt för vårt fantastiska besök.

Vi befann oss i Chiang Mai över en helg och detta är något vi verkligen kan rekommendera att försöka tajma in för alla som har planer på att besöka denna stad. Detta då det på såväl lördags- som söndagskvällar ställs upp fantastiska lokala marknader. På lördagen radades marknadsstånden upp strax utanför gamla stan och sträckte sig längs en lång gata, och på söndagen förvandlades stora delar av gamla stadsdelen till en gigantisk marknad som sträckte sig åt alla möjliga håll och tog till synes aldrig slut. Vi hann faktiskt inte ens ta oss igenom den innan de började packa ihop vid 22-tiden.

Söndagsmarknaden i Old Town - också den marknaden vi rekommenderar mest.

På dessa marknader fanns allt du kunde tänka dig, från lokalmat och turistiga souvenirer, till kläder och sockervadd. Höjdpunkten för oss var Chiang Mai korven som vi hittade flertalet gånger - en supergod lite kryddstark lokalproducerad korv. Mums. Dumplings med kyckling eller grönsaker blev en annan favorit och en delikatess Fredrik sent kommer glömma är skorpionen. Eller okej, delikatess är kanske att ta i, men han vågade sig i alla fall på att provasmaka en. Efter att ha provat allt från gräshoppor och larver i Mexico, till stora myror i Colombia kunde han bara inte låta bli att även testa dessa knapriga kryp. Han kom till slutsatsen att det smakade lite som krabba, men även om han gillar krabba är nog inte skorpion något vi kommer att köpa hem till fredagsmyset i framtiden. Hans min när han knaprade på detta svarta monster var dock obetalbar, och filmen är desto bättre.

Ser det inte väldigt aptitligt ut?

Supergoda dumplings (Men givetvis inte lika goda som min syster och svågers som jag bjöds på i vintras)

Korvhörnan!

(Tryck på bilderna för förstorning)

Ett återkommande tema på marknaden var elefanter, överallt fanns det statyer av elefanter av olika slag. Det var tydligt att Chiang Mai var känt för sina många elefantreservat.

I Chiang Mai var också tiden kommen för att fira min födelsedag, den 12mars fyllde jag 28år. Då dagarna inför denna stora dag hade varit aktiva med både Zipline och elefantreservatsbesök hade jag bestämt att jag ville ha en lung dag i lyx. Därför startade vi dagen med god frukost för att därefter flytta från vårt hostel till ett privatrum. Medan Fredrik tog igen sig på rummet vandrade jag iväg för lite spa. Det blev 2,5h med manikyr, pedikyr, fotskrubb och ansiktsbehandling. Vi avslutade kvällen på en supermysig restaurang och min fantastiska pojkvän försåg mig såklart med en vacker röd ros. Jag firade dessutom ordentligt med både en cocktail och ett glas vitt vin dagen till ära. Kvällen avslutades på vårt rum framför den romantiska filmen "The Notebook", givetvis med en god äpplecider och en påse chips.

Bra start på 28årsdagen med iskaffe och frukt, yoghurt och müsli.

0 kommentarer publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: 28år, Baby elephant, Birthday, Chiang Mai, Chiang Mai Market, Dumplings, Elefant, Elefantbebis, Elefanter, Elefantreservat, Elefantspa, Elephant Jungle Sanctuary, Elephant Jungle Sanctuary Chiang Mai, Elephant Sanctuary, Grattis på födelsedagen, Gyttjebad, Jungle Flight, Jungle Flight Chiang Mai, Mudbath, Scorpion, Skorpion, Thailand, Vattenfall, Zipline, Zipline Rollercoaster, Zipline bergochdalbana, födelsedag