Mopedutflykt och Fullmoonparty på Koh Phangan

Tiden var kommen för ön Koh Phangan, känd bland många backpackers för sina månfester - inte minst fullmoonpartyt som tar plats en gång i månaden. Det var också av denna anledning som vi nu anlände till ön. Redan en månad innan hade vi jämfört hostel och tillslut bestämt oss för ett bra partyhostel, Jaya Hostel, som vi bokat in sex nätter på. Vår andra dykarkurs åt dock upp en av nätterna så nu återstod fem. Varav tre innan fullmoon, en under fullmoon och en återhämtningsnatt efter fullmoon - vilket vi visste nog skulle komma att behövas.

Efter en bergochdalbanefärd på Koh Taos vägar i en tuktukliknande buss kom vi tillslut fram till vårt hostel och kunde checka in. Vi blev placerade i en stor sovsal med 20 sängar, och otippat nog var vi de första som anlände, trots att vi skjutit upp vår vistelse med en dag. På förhand hade vi läst att festerna drog igång flera dagar innan själva fullmoonpartyt, och att det därför var bra att infinna sig ett par dagar innan. Under fullmoonpartyt hade dessutom de flesta hostel på ön en minimumgräns på 3-5 nätter för att kunna boka. Därav anledningen till att vi bokat så många nätter, vilket är ganska ovanligt för vår del - det händer att vi stannar många nätter, men sällan bokar vi mer än mellan två och tre nätter i rad till att börja med.

Första dagarna innan partyt tog vi det lungt. Vi drogs fortfarande med förkylningsliknande symptom i bihålor efter dykningen och Fredrik hade rejält ont i öronen och kände sig allmänt svag och trött. Vi var därför på förhand lite oroliga över att inte kunna gå all in under fullmoonpartyt vilket vi hade planerat för så länge, men för var dag som gick blev det bättre och när dagen för fullmoonpartyt kom kände jag mig helt återställld och Fredrik bestämde sig för att inte låtsas om de kvarvarande nedsättningar som han drogs med.

Ölleverans, låt festen börja!

Gågatan ner till Haad Rin beach som ett par dagar senare skulle vara full med folk som trängs för att köpa en bucket med alkoholhaltigdryck.

Chillar på Haad Rin strand, lugnet för stormen - bokstavligt talat.

Riggar upp för fullmoonparty - här skulle det inom några dagar hoppas eldhopprep, tävlas i eldlimbo och åkas vattenrutschkana ner i sanden.

Det var som väntat en del uppvärmningspartyn innan dagen med stort D, men då vi båda kände oss lite risiga under dessa dagar i samband med att vi ville orka med fullmoonpartyt så tog vi det lungt och deltog inte på några av dessa fester. Såhär med facit i hand är det möjligt att dessa fester hade överträffat fullmoonpartyt, men det var ju trots allt fullmoonpartyt vi var här för. Vi såg åtminstone till att använda dagarna innan åt att hitta festutstyrsel inför partyt - givetvis i neon, och givetvis hade Fredrik "beslutsångest" Eriksson svåra problem med att välja rätt motiv och färg på sitt linne.

Ett av linnena han provade - men svart är väl lite trist, ja det tyckte vi båda två så det valdes fort bort.

I det gröna linnet blev leendet större, men han är ändå inte helt övertygad.

Jag däremot hittade mitt favoritlinne ganska snart, så mitt enda dilemma var priset som jag jobbade för att få ner litegrann genom att besöka flera ollika butiker och pruta. Fick tillslut ner det litegrann, vilket fick duga.

Ja, jo men detta kan funka. Eller inte, det var tydligen fel motiv. Så det slutgiltiga valet föll inte på något utav dessa linnen för Fredriks del.. Föga förvånande - många är timmarna när jag stått och väntat utanför provrum under våra år tillsammans, man hade kanske kunnat tro att det skulle varit omvänt.

Dagarna före partyt spenderades därför istället på stranden, strosandes omkring i området runt vårt hostel, och en dag såg vi till att få utforskat ön genom att hyra en moped och susa runt på. Vi stannade till vid ett vattenfall, som imponerade föga på grund av dålig vattenmängd, gjorde ett spontantstopp för att prova på pilbåge för första gången, stannade för strandhäng på en strand på norra sidan ön, samt besökte ännu en strand där man under lågvattenperioden kunde promenera ut till en närliggande ö. Vi avslutade dagen med ett besök på Amsterdam Bar där vi tog varsin läsk - öl lockade väldigt mycket, men vi körde ju moppe och av hänsyn för Fredrik som körde så valde jag också att avstå - och njöt av solnedgången där vi satt packade som sillar med hundratals backpackers. Väldigt populärt ställe helt klart som vi gärna hade åkt tillbaka till, utan moped, om vi hade haft tid. Därefter blev det åter igen bergochdalbanefärd tillbaka mot de södra delarna av ön. Vägarna var verkligen backiga - det var så att man fick luta sig framåt i uppförsbackarna och bakåt i nerförsbackarna för att inte känna oro för att välta mopeden, och det gällde att gasa på i uppförsbackarna - ingen tvekan här inte. Samtidigt var man tvungen att ta det försiktigt så man inte fick ett hastigt, oväntat möte i de otaliga kurvorna som mer eller mindre var vanligare än raksträckor.

Utsikten är vidunderlig och backarna vrålbranta

Vi stannade för frukost, "with a view"!

Den härliga känslan när man susar fram på vägarna med vinden i håret

Bilden är vacker, men vattenfallet minimalt

Dags att ladda pilbågen

Givetvis klarade han även detta med bravur, rätt bra serie för att vara första gången

Så han har all rätt att vara nöjd

Själv lyckades jag i alla fall träffa tavlan - om än utanför poängringarna

Fokus är viktigt, och det gick i varje fall bättre och bättre för mig

Vandrar från ö till ö, Koh Tao - Koh Ma

En av de vackrare stränderna på Koh Phangan enligt oss, Mae Haad Beach

Dessa palmer, får aldrig nog av dem.

Amsterdam Bar - vilken grym plats!

...och det var vi inte ensamma om att tycka

Ännu en solnedgång

...

Så vackert!

Det återkommande problemet att hitta sina skor bland hundratals andra! Kunde "bytt" skor flera gånger om dagen

Vacker himmel på vägen hem

Vår rutt på Koh Phangan

När dagen kom för fullmoonpartyt såg vi till att grunda med ordentligt med mat och vatten under dagen, vi duschade och klädde oss i våra nyinförskaffade tröjor i neonfärger innan vi begav oss iväg till en restaurang i ändan av Haad Rin stranden där partyt några timmar senare skulle vara i fullgång. Alkohol av alla dess slag stod uppradade i försäljningsstånden och försäljarna gjorde sitt bästa för att försöka locka oss med en sandlådehink med någon form av groggblandning - även kända som Buckets - men vi valde att vänta med det till senare då vi hade förhoppningar om att orka hålla oss vakna längre än till 22. Vi mötte upp vårt fina nyfunna svenska par Måns och Fanny på restaurangen och såg till att svälja ner varsin pizza med ett gäng öl medan vi hade väldigt trevligt och kände oss mer och mer redo för att festa hela natten lång. Vi alla kände oss verkligen peppade och kände på oss att detta skulle kunna bli en bra kväll.

På morgonen inför Fullmoonpartyt grundade vi med frukost på Restaurangen Rock i ena ändan av Haad Rin stranden - samma restaurang som vi senare åt middag på med Fanny och Måns.

Vad får det lov att vara?

Vi återvände till vårt hostel där förfesten nu var i fullgång, jag smyckade ut mig med lite neonfärgade blommor i håret och sedan startade kvällen med öl, biljard och kroppsmålning - ännu mer neonfärg. Stämningen på hostelet var härlig och vi stannade där ett par timmar innan vi bestämde att det var dags att gå nermot och stranden och kolla läget där. Så med en bucket med rom och sprite började vi promenera och ju närmare vi kom stranden desto trängre blev det med folk och på stranden var det närmast omöjligt att ta sig fram utan att använda sig av sina armbågar. Musiken var bra på sina ställen och sämre på andra, och jag tror inte vi var fullt så onyktra som vi hade behövt vara för att kunna uppskatta det fullt ut. Men vi gjorde det bästa av det och tittade på fulla ungdomar som hoppade eldhopprep och försökte oss på eldlimbo och vattenrutschkana ner i sanden - så helt nyktra var vi kanske inte heller. Ett par timmar spenderades promenerandes runt i området, men vi höll oss i från den kaotiska stranden en stund och köpte billigare öl på supermarkets istället för att betala överpriserna som samma dryck såldes för längs stranden. En stund senare gick vi återigen ner till stranden och dansade lite innan vi allihop kände oss lite för trötta för att tycka det var roligt. Vi gick upp för att köpa vatten och beslutade oss därefter, efter att ha tittat på varandras trötta blickar, för att kvällen nog började komma till sitt slut. Klockan närmade sig tre och vi började promenera tillbaka. På vägen köpte vi varsin kebabrulle på gatan - helt klart bästa fyllekäket och att det tills på köpet är bra för bakfyllan var ju bara en bonus.

I det stora hela hade vi en bra och kul kväll i riktigt trevligt sällskap, men jag tror att vi känner oss ganska klara med fullmoonpartyn allihop. Vi har varit på bättre fester om man säger så, men sen var vi kanske inte fulla nog för denna typ av tillställning heller.

Kroppsmålning

Bästa sällskapet!!

Kvällens första och faktiskt enda bucket för vår del, i övrigt höll vi oss till öl för att inte må allt för dåligt dagen efter

100 baht var priset för att gå in på området mot stranden, motsvarande 25kr. Helt klart värt det.

The Original Fullmoon Party Koh Phangan !!

Dagen därpå blev en väldigt seg dag, och vi kan bara säga att vi var väldig tacksamma över att vi vald att boka ytterligare en natt efter Fullmoonpartyt - många lämnade runt lunch dagen efter, då hade jag inte ens vaknat än. Vi la oss några timmar på stranden - såg hur folk köpte öl och förvånades över hur något ens kunde titta åt en öl efter gårdagen. Vi somnade några timmar i skuggan innan vi framåt sextiden på eftermiddag började ta oss bort till Måns och Fannys hotell för en sista gemensam middag ihop innan det var dags att skiljas åt för att resa vidare i olika riktningar. Fredrik beställde in friterade bläckfiskringar och jag, Fanny och Måns åt de godaste burgarna på länge. Tillsammans njöt vi av en magiskt solnedgång och hade ännu en riktigt trevlig kväll innan jag närmast fick leda Fredrik hemåt då han var så trött.

En sista solnedgång från Koh Phangan i bästa sällskapet!

Dagen därpå lämnade vi runt 11 för att påbörja en dryg 16h lång båt och bussresa mot Bangkok. Segt förstås, men vi var glada över att inte ha behövt göra denna resa dagen efter, utan att vi hade fått en dags återhämtning först.
0 kommentarer publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: Amsterdam Bar, Buckets, Fest, Full Moon Party, Full Moon Party Koh Phangan, Fullmoonparty, Haad Rin, Jaya hostel, Koh Phangan, Party, Pilbåge, Pilbågsskytte, Solnedgång, Thailand, The Original Full Moon Party