Friska nog för att orka uppleva Kuala Lumpur

Som Fredrik nyligen har uppdaterat er om i förgående inlägg så blev vår vistelse i Kuala Lumpur lite annorlunda än det vi hade tänkt oss. Efter två lugna dagar i staden insjunkande Fredrik under vår tredje dag och detta följdes alltså av två dygn på sjukhus för hans del, och därefter ytterligare ett par vilodagar i vår hyrda lägenhet. Ni anar inte hur tacksamma vi var över att just denna tid på resan ha tillgång till en egen full utrustad lägenhet, med en fantastiskt skön säng och tillgång till netflix. Under Fredriks två dagar på sjukhuset pendlade jag mellan sjukhuset, för att finnas där för honom, och lägenheten, för några tappra försök att sova samt ordna med försäkring och hålla kontakten med min familj och närmsta vänner som stöttade mig så gott de kunde från andra sidan jordklotet.

Innan sjukdomen slog till med full kraft roade vi oss lite på ett köpcentrum, bland annat i en spelhall, på ett escape room och med ett biobesök.

Vi hann också njuta av varsin öl med utsikt över Kuala Lumpur från takterassen med Infinitypool högst upp i skyskrapan vi bodde i.
(Regalia Residence - finns massa boenden här att hyra via Airbnb, kan varmt rekommenderas!)

Och självklart var vi tvungna att ta oss ett kvällsdopp också!

Till vänster i bild syns Petronas Twin Towers, och till höger Menara KL Tower.

Lagom till att Fredrik blev utskriven från sjukhuset åkte jag lämpligt nog på en riktig dunder förkylning som mer eller mindre slog ut mig helt. Så tillsammans med Fredrik som efter sin sjukhusvistelse var väldigt trött och svag utgjorde vi ett riktigt ynkligt team de efterföljande dagarna. Den mesta tiden spenderades i sängen eller i soffan framför netflix. Vår diet bestod av rostat bröd, yoghurt och onödiga mängder med godis och snacks följt av diverse take away mat till middag som vi lämpligt nog fick levererat direkt till dörren. Vi var också otroligt noga med att få i oss tillräckliga mängder vatten under dessa dagar för att förbättra våra förutsättningar för en snabb tillfriskning så gott det gick. Dag fyra efter att Fredrik blivit utskriven kände vi oss tillräckligt pigga för att orka ta oss ut på en liten sightseeing tur. Dessförinnan hade vi inte sett mer av Kuala Lumpur än vägen fram och tillbaka till sjukhuset genom taxifönstret samt en snabb visit i en av stadens parker samma morgon som vi anlände med flyget från Indien.

Lite frukt fick vi också i oss - något som vår värd faktiskt kommit förbi och levererat på sjukhuset efter att han hade fått nyss om Fredriks tillstånd. Oerhört gulligt av honom.

Vi var nu piggare, men ingen utav oss kände sig tillräckligt pigg för att orka lära oss att navigera runt i stadens tåg- och tunnelbanesystem, så till vår första sevärdhet, världens högsta tvillingtorn - Petronas Twin Towers, tog vi oss med taxi. Något jag kände att jag började ha riktigt bra koll på vid detta laget, efter otaliga taxiturer fram och tillbaka till sjukhuset.
Vi letade oss fram genom köpcentumet till entrén till Petronas tornen som ligger i direkt anslutning till det. Fick snart reda på att nästa tillgängliga tid att åka upp i tornen var drygt två timmar fram i tid. Efter en djup suck från min sida bestämde vi oss för att det var lika bra att köpa biljetter och sedan vänta ut tiden då vi ändå redan hade tagit oss dit. Jag var nu ganska trött, och förkylningen tyngde ner mig. Vi satte oss på ett café för att fördriva tiden och vandrade därefter planlöst runt i köpcentrumet en stund innan vi tog oss tillbaka till Petronas för att invänta vår tid att få komma upp i tornen.

Besöket i Petronas Tower var väldigt strikt, 10 minuter där, 15 minuter där och sedan vidare. Vi gjorde först ett besök i världens högst belägna Skybrigde som genom en bro förbinder de båda tornen med varandra på våning 41, 170meter över marknivå. Här fick 10 minuter om jag inte minns fel. Något som just denna dag passade mig och mitt ynkliga tillstånd ganska bra då jag vet att Fredrik med nöje hade dröjt sig kvar där mycket längre annars.

Världens högsta Skybridge

Nöjd med att kunna kryssa av ännu ett "Bucket List" besök.

Utsikten från Skybridge

Stannar upp och njuter en kort stund, en väldigt kort stund - vi hade som sagt bara 10 minuter här.

Vi tog oss därefter upp till 86e våningen och Observation Deck där vi fick besked om att vi hade 15 minuter på oss för fotografering och att njuta av utsikten. Detta visade sig vara en väldigt begränsad tid då det fanns ganska mycket att ta del av där uppe utöver utsikten - så något märkligt kan tyckas. Samtidigt är det ju såklart en fördel att de inte knör in allt för mycket folk där samtidigt. Men vi fick några fina bilder och vi tajmade in vårt besök ganska väl då molnen strax efter vårt besök tjocknade allt mer och snart började det regna. Vi blev slutligen transporterade ner till någon slags "KÖP, KÖP, KÖP våning". Ja detta var en våning en bit, med ganska begränsade utsiktsmöjligheter men desto större möjligheter att köpa onödigt krimskrams och hutlöst dyra fotografier som de i vanlig ordning hade knäppt på oss innan vi åkte upp i tornen. Här var första platsen de tillät oss att vara på så länge vi behagade, men detta var också första platser som vi gärna lämnade fortast möjligt.
Ja besöket var som sagt väldigt strikt upplagt, men utsikten var åtminstone bra och vi ångrar trots allt inte vårt besök även om priset var något mastigt för att vara Malaysia. 170kr per person, för en väldigt begränsad visit.

Utsikten från Observations Däck på 86våningen. Molnen tätnar men utsikten är fortfarande "tappa andan" vacker.

Här suger det garanterat tag i kulorna - vilket är Fredriks standard fras när han tittar ner från höga höjder ;)

Panorama från Observation Deck

Efter vårt besök i tvillingtornen hade våra krafter sinat ganska ordentligt - men vi bestämde oss ändå för att ge oss i kast med att utforska fontänområdet på baksidan av Petronas och köpcentrumet innan vi återvände "hem" till soffan och Netflix. Vi hann ta några bilder innan det började svartna för mig, närmast svimfärdig tog vi oss ganska snart tillbaka in i det luftkonditionerade köpcentrumet, innan vi letade reda på en taxi för att ta oss tillbaka till vår lägenhet på Regalia Residence.

I vanlig ordning är byggnader vackrast utifrån, Petronas Twin Towers är inget undantag.

Petronas Twin Towers - världens högsta tvillingtorn

Vårt tillfrisknande fortsatte i rätt riktning och dagen efter fortsatte vi vår sightseeing genom ett besök vid Batu Caves. Idag kände vi oss pigga nog för att ta tåget ett par hållplatser till sevärdheten. Ingen byten och enkelt och smidigt, vilket passade oss bra. Här testade vi våra krafter i de många trappstegen som ledde upp till själva grottorna och lät oss underhållas av charmiga apor på vägen upp och ner. Vi besökte både en "öppen" grotta där det var öppet upp till himmelen längst in, samt medverkade på 45minuter lång guidad tur in till The Dark Cave. Riktigt mäktigt och något obehagligt var det att omslutas av totalt mörker bland fladdermöss och diverse andra småkryp. Vid ett tillfälle släckte nämligen alla i gruppen sina ficklampor och lät mörkret och grottans läten omfamna oss.

Utsikten upp mot Batu Caves. Det kändes till en början jobbigt att bara se åt den där mardrömstrappan efter vår sjukdomsperiod, men vi tog det lungt och pausade för att bekanta oss med områdets apor på vägen upp och innan vi visste ordet av hade vi avverkat alla trappsteg.

Ser något piggare ut än jag kände mig

Något att lära sig - skala apelsin med fötterna ;)

Med en klubba i munnen

Mor och Dotter/Son <3

Får man lov att vara sötare?

Batu Caves

Det var lite trist med allt byggande i den översta av grottorna, så vi gillade den mörka grottan bättre - den kändes med äkta.

The Dark Cave

Längst in i den mörka grottan var det hål i "taket" och solens strålar kunde skina in

Ett besök i "The Dark Cave"

När vi kände oss fräschare checkade vi ut från vår älskade lägenhet för att spendera våra sista två nätter i Kuala Lumpur på ett hostel. Vi gjorde ett besök i Kuala Lumpurs China Town och på en matgata innan vi gjorde ett sista besök vid Petronas Twin Towers kvällstid för att få se en fontänshow som inte imponerade sådär väldigt på oss, detta främst på grund av den allt för låga musiken som inte gjorde fontänshowen rättvisa. Vi hörde mest vattenplasket, vilket tog ifrån showen stora delar av sin magi. Men tvillingtornen lyste upp i vackert i kvällsmörkret och vi kände oss efter omständigheterna nöjda med vårt långa besök i Kuala Lumpur och kände oss redo att ta oss vidare norrut med tåg morgonen därpå. Det var äntligen dags för lite strandvistelse och öluff med start på den Malaysiska ön Langkawi.

Hejdå Kuala Lumpur!
0 kommentarer publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: Apor, Batu Caves, Infinity pool, Kuala Lumpur, Malaysia, Petronas Twin Towers, Sjuk på resan, Sjuk utomlands, Sjukdom på resan, Sjukhusvistelse, Skybridge, Sydostasien, The Dark Cave, Utländskt sjukhus