Koh Lipe lärde oss den enkla konsten att älska Thailand

Äntligen var dagen här då vi skulle få placera våra fötter på Thailändsk mark för första gången. Sedan barnsben har vi hört historier om detta fantastiska land, med sina vita stränder, billiga öl och fantastiska väder. Vi var båda ganska förväntansfulla och hade nu en dryg månad på oss att utforska ett hel gäng med öar längs den Thailändska kusten, med start på västra sidan på den sydliga ön Koh Lipe. Vi hade på förhand dividerat en hel del fram och tillbaka om vilka öar vi skulle besöka, men Koh Lipe blev ganska tidigt en given första destination att besöka då en båt på 1,5h tog oss dit direkt från Langkawi i Malaysia.

Vår första anblick av Koh Lipe och Thailand

Koh Lipe lärde oss snabbt konsten att älska Thailand, ingen svår konst att behärska skulle det visa sig. Nästan lättare än att andas. Vi anlände till Koh Lipes södra strand - Pattaya Beach, där vi lastades över till små longtail båtar som tog oss vidare in till stranden. Havet var turkost och så klart att man utan minsta svårighet kunde se botten på långt avstånd. Efter att vi lastades av fick vi vänta en stund på att personalen vid immigrationen skulle börja ropa upp oss en och en för att återlämna våra pass så att vi därefter kunde vidare till ett bås för att få de stämplade med ett datum 30 dagar fram i tid. Detta gick snabbt och smidigt, och priset visade sig vara obefintligt vilket vi inte sa emot. Några veckor senare skulle vi behöva uppsöka ett Immigrationskontor för att få dessa visum förlängda med 30 dagar för en struntsumma på några hundralappar, men än så länge behövde vi inte oroa oss över att bli utslängda. Efter att vi tagit emot våra väskor som nu också fått åka longtailbåt från den större båten började vi traska uppåt på den mysiga gågatan som var en av få vägar som fanns på denna charmiga lilla ö. Det tog oss i underkant av 10 minuter att nå vårt hostel där vi hade bokat två nätter, denna vistelse skulle sedan komma att förlängas med ytterligare tre nätter. Redan med det avslöjas vår förälskelse i denna ö.

Efter att ha blivit avlastade till en longtailbåt tar vi oss den sista biten för att snart kunna gå i land på Koh Lipe.

Sätter min fot på Thailändsk mark för första gången

Koh Lipe välkomnade oss på bästa möjliga sätt

Med varsin stämpel i passet som lät oss tillbringa 30 dagar i landet vandrar vi längst en på gågata, som senare på dagen skulle fyllas med glada turister, upp mot Shanti Backpacker Hostel.

Visst vi hade inte sett mycket av Thailand ännu, men det räckte för att jag skulle placera landet på min topplista bland besökta länder redan efter några få dagar. Koh Lipe överraskade och överträffade våra förväntningar med god marginal. Ön var i gångavståndsstorlek och en eftermiddag ägnades åt att ta en promenad från strand till strand till strand tills vi hade vandrat runt hela ön och var tillbaka där vi hade börjat. Vi bodde på det enkla men perfekt placerade hostelet Shanti Backpacker som erbjöd oss allt vi behövde. Varsin säng i nära anslutning till svalkande fläktar i ett rum fullt med andra svenskar samt två toaletter med tillhörande dusch. Internet var närmast obefintligt men granne med vårt hostel låg en billig restaurang med god mat som erbjöd relativt snabbt internet på morgonen innan det fylldes med allt för mycket folk som skulle samsas om uppkopplingen. Men då wifi inte var det vi längtat efter mest var detta ett litet problem - om ens ett problem.

Från vår lilla promenad runt ön, där jag (Sofia) bland annat tog tillfället i akt för ett nakenbad. Hann få på mig klänningen precis i tid innan en liten familj på tre kom runt hörnet till vår "undangömda" lilla vik.

Vi tillbringade dagarna på stranden, där vi badade, solade och slukade böcker. För att sedan framåt eftermiddag vandra längs gågatan som startade precis vid vårt hostel och gick ner till Pattaya stranden för att njuta av vackra solnedgångar. Gågatan kantades av mysiga restauranger, otaliga små shoper där de sålde allt det där vanliga turist krimskramset från kläder, solglasögon till statyerna av elefanter och ståtliga penisar i trä och diverse andra material. Vi åt god mat, drack billig öl och njöt av varje ögonblick. Vår favorit strand, av de tre stränderna som fanns på ön blev helt klart Sunrise Beach på öns östra sida. Från tidig förmiddag till tidig eftermiddag var denna strand som bäst, när tidvattnet ännu inte hunnit dra sig tillbaka. Sanden var vackert vit och härligt mjuk, vågorna transporterade Fredrik till barndomens sorglösa dagar och det turkosa vattnet och den klarblå himmeln lär vi inte glömma i första taget.

Vår första solnedgång på Koh Lipe visade sig bli den bästa utav de som vi hann se.

Njuter i fulla drag unden en magiskt vacker himmel

Koh Lipe och dess karaktäristiska Longtailbåtar vid solnedgången på Pattaya Beach

Sunrise Beach

Billig gatumat - 40baht/10kr per portion

Pad Thai

Fried icecream med cocosnöt.

Här stötte vi också ihop med flera härliga tjejer från vårt avlånga land. Som nämnt tidigare var vi nämligen inte ensamma svenskar på fort hostel. Vi bekantade oss med Biim och Sandra, två levnandsglada tjejer från Uppsala som vi klickade med direkt och som vi sedan skulle komma att möta upp på ännu en thailändsk ö senare. Vi träffade även Mona och Malin från Borås som jag till och med fick med mig till gymmet en varm och solig eftermiddag för att svettas som aldrig förr. Det lilla gymmet på ön bestod denna eftermiddag av majoriteter svenskar då det förutom vi tre svenska tjejer även var fyra svenska killar på plats. Lite ironiskt, men det visar tydligt på den stora strömmen av svenska turister i Thailand.

Vårt första möte med självlysande plankton - riktigt coolt.

Fotavtryck i självlysande plankton på Sunrise Beach

Vi ville inte lämna Koh Lipe, men samtidigt var vi väldigt nyfikna på vad övriga öar i Thailand hade att erbjuda efter denna fantastiska första anblick. Så efter fem dagar tog vi till slut farväl, med förhoppning om att vårt "på återseende" en vacker dag ska bli sant.

En sista löptur i soluppgången innan båten skulle ta oss vidare till nästa ö - denna löptur skulle senare ge mig härliga blodblåsor under både tår och trampdynor - men det var det värt. Magiskt sätt att starta en vacker dag på.

Hejdå Koh Lipe - och på återseende?!
0 kommentarer publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: Backpacka i Sydostastien, Koh Lipe, Longtailbåt, Pad Thai, Självlysande plankton, Solnedgång, Sunrise Beach Koh Lipe, Sunset, Sydostasien, Thailand