Langkawi fick starta vår öluff genom Sydostasien

Efter att vi blivit strandade något längre tid än vi hade planerat för i Kuala Lumpur av sjukdomsskäl kom vi till slut iväg till vår efterlängtade stranddestination. Det var längesedan vi sist kände havets salthet mot vår hud och sandkornen mellan tårna, därför hade vi nu sett väldigt mycket fram emot detta. Det var även denna typ av resmål som jag hade sett framför mig när jag hemma i kalla Sverige började drömma mig bort ut i världen igen.

Vi lämnade Kuala Lumpur tidigt på morgonen med tåg som efter 5 timmars färd tog oss fram till Alor Setar där vi växlade färdmedel till taxi för att tillslut anlända på färjeterminalen. Från att vi blev avsläppta vid färjan tog det inte mer än kanske 15 minuter innan motorerna på båten satte igång och vi var påväg ut till Langkawi, denna sista distans tog knappt två timmar innan vi äntligen kunde kliva av på vår första ö av många. Nu väntade flera veckors öluff.

Karta över Langkawi, till höger ser ni en pil från en färja, där ligger Kuah dit vi anlände med båten från fastlandet. På den västra sidan, närmast i rak linje från Kuah ligger Pantai Cenang där vi spenderade resterande tid.

Då jag hade läst mig till att det skulle hållas en lördagsmarknad, som hade lovordats en del, i byn Kuah där färjan anlände, hade vi bestämt oss för att stanna vår första kväll här innan vi tog oss till en med strandvänlig sida av ön dagen därpå. Varken Kuah eller marknaden var väl något att hänga i granen, men vi fick i varje fall i oss god och billig marknadsmat innan vi gick och la oss på vårt hyrda hotellrum.

Vår middag från kvällsmarknaden i Kuah på Langkawi. Vårrullar (givetvis med sötsursås) och grillad kyckling på spett.

Dagen därpå tog vi en taxi till andra sidan ön och Pantai Cenang. Detta är den mest turistiga delen av Langkawi, med en lång, inbjudande strand, samt en lång promenadsträcka där man kunde finna allt i shopping, matväg och mycket mer. Vi hade siktat in oss på ett motelliknande boende ganska centralt och det slutade med att vi stannade där i tre nätter, och vi trivdes kanon. Enkelt men fullt funktionellt, och vårt sista privatrum på ganska länge skulle det visa sig.

De första två dagarna här gjorde vi inte många knop mer än lite morgonlöpning för mig. Vi tog tillfället i akt att äntligen kunna ligga på stranden igen, åt gott och njöt av kalla öl på stranden när solen gick ner.

Okej, vi kanske började med kalla öl på stranden något innan solen hade tankar på att ge upp för dagen, men vi ansåg oss värda det efter en lång sjukdomstid för oss båda två. Fredrik var nu närmast återställt och jag drogs fortfarande med en lätt förkylning som höll på att mynna ut.

Det är inte svårt att se att vi trivdes ganska bra med vår nya tillvaro

Lite rörde vi faktiskt på oss, vi promenerade på stranden upp till ett av boende som vi hade vägt mellan. Detta skulle visa sig ligga än mer off än vi hade befarat så vi var nöjda med vårt val att bo i centrum.

Lite i utkanten av Pantai Cenang, som vi passerade under vår promenad. Det lockade inte särskilt mycket att ta ett dopp här.

Solen på väg ner, men tummen upp!

Iskall öl och solnedgång passar ofattbart bra ihop

Det blev mycket wookat på Langkawi, nudlar och ris med skaldjur eller kyckling gick alltid hem. Och billgt var det. Ofta inte värre än 15-20kr per rätt.

Solnedgång på Langkawi

Bakade lite drömmar i sanden medan solen gick ner. Många av våra drömmar har besannats i och med denna resa och vi är oerhört tacksamma som har möjlighet att göra detta. Och glada över att vi verkligen tagit tag i det.

Det häftiga med solnedgångar är att man aldrig riktigt vet hur de ska bli.

Balansövning på en lutande palm

Vår tredje och sista dag på ön bestämde vi oss för att göra en liten dagsutflykt till öns kanske med kända turistattraktion, Langkawi Skybridge. Så efter frukost vandrade vi iväg för att hyra en moppe. Efter lite köande gick det fort att få alla papper och betalningen på plats och snart var vi iväg. Med lite erfarenhet i bagaget av mopedkörande både på Rhodos och Bali var jag inte orolig denna gång. Det skulle dessutom visa sig att trafiken på Langkawi var väldigt enkel att navigera i, det var verkligen inte många fordon på vägarna och sträckan dit gick smidigt och enkelt med mapsme till hjälp. Vi hade nog utan tvekan hittat rätt bra utan mapsme dock då det närmast var raka vägen och efter ett tag var det skyltar med jämna melanrum till just Skybridge.

Efter att vi parkerat och låst mopeden letade vi oss fram till biljettbåset där det visade sig att man var tvungen att köpa ett paket där Skybridge aktiviteten sällskapades av två andra (vanligtvis tre, men en var trasig) aktiviteter. Vi startade med det vi kommit dit för och ställde oss i kön till den Cable Car som skulle ta oss upp till Skybridge. Denna färd i sig var otroligt häftig, vi färdades snabbt flera hundra meter upp i luften innan vi tillslut nådde toppen där en liten promenad tog oss till diverse utsiktsplatser innan vi nådde entrén till SkyBridge där hundratals trappsteg ledde oss vidare till själva bron. Vi tillbringade en stund på bron och njöt av den underbara utsikten från denna fascinerande hängande bro 660 meter över havet.

Precis satt oss i den Cable Car som ska transportera oss upp till toppen och Skybridge.

Ganska häpnadsväckande utsikt från vår linbanevagn

Vår första närmare titt på Skybridge från linbanan

De två utsiktsplatserna i närheten av bron var sammankopplade med en liten bro där det hängde massvis av hänglås i hjärtform. Vi köpte dock inget eget att hänga på denna gång.

Skybrigde uppifrån

En liten promenad 660 meter över havet

Alltid när man står på denna typen av glasgolv rusar tanken snabbt förbi i huvudet om vad man skulle göra om glaset plötsligt spricker. Haha

När vi återigen var nere på marknivå utnyttjade vi våra biljetter till de andra två inkluderade aktiviteterna. Den första var en några minuter lång SkyDome föreställning. Det vill säga en föreställning på en 360graders 3D skärm. Den imponerade inte nämnvärt på oss. Däremot var aktivitet nummer två, 3D Art Museum, ganska kul. Det var ett museum fullt med massa coola 3D imitationer och målningar. Många var riktigt bra gjorda och lyckades verkligen lura ögat. En gång hade de lyckats så pass bra att jag mitt i en liten inspektion av målningen slog huvudet rakt in i en pyramidformation som stod ut från väggen. Jag kunde inte för mitt liv förstå hur dessa "trianglar" kunde upplevas som att de flyttade på sig, så jag gick närmare och närmare till det sa pang och jag slog huvudet. Fredrik hade svårt att sluta skratta och några åskådare runt omkring mig fick sig nog också ett gott skratt och en härlig bild som troligtvis fastande en stund på näthinnan. Fredrik hade nämligen med en gång sett att trianglarna i målningen på väggen i själva verket var pyramider som stod ut från väggen och blev därför ganska rejält chockad när jag gick fram och slog huvudet i en av de. Jag blev om möjligt än mer chockad. En kort video inspelad direkt efter denna incident på tavlan som gav mig en bula i pannan finns här.

3D Art Museum - Fredrik vandrar in i böckernas värld.

Under tiden gjorde jag ett besök i sagornas värld. Ganska imponerande målningar.

Vi fick också göra ett återbesök till Japan där körsbärsträden stod i blom

I jag köpte blommor av en tiggarkvinna från förr i tiden

På vår väg tillbaka till Pantai Cenang stannade vi till för att ta ett dopp i havet på en närmast öde strand full av palmer.

Paradisstrand, även om vattnet inte var fullt så turkost och inbjudande som man hade kunnat önska. Mycket sand som yrde runt och gjorde det grumligt.

Att äntligen få spendera dagarna i flipflips igen passar oss bra

Fredrik tog tillfället i akt att posera lite med vår fina moped.

Och vi är redo att gasa iväg igen

Innan vi lämnade tillbaka mopeden fick Fredrik mig att prova att köra själv. Något jag har varit väldigt nervös för att göra. Han hittade en ganska lång sträcka vid sidan av vägen där jag fick prova på att köra rakt fram, fram och tillbaka några gånger. Haha, en första lektion i alla fall. Nästa gång vågar jag kanske svänga också!
En kommentar publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: 3D, 3D Art, 3D Art Langkawi, Backpacka i Sydostastien, Backpacking, Langkawi, Langkawi Skybridge, Malaysia, Moped, Pantai Cenang, Skybridge, Strandliv, Sydostasien
#1 - - Susanne Hellström :

Jag skrattade så tårarna rann 😂🤣
när du kollar in målningen (förlåt Sofia) men det måste sett väldigt kul ut.
Kram på er ❤💛

Svar: Haha, jag bjuder på den! xD Fredrik hade svårt att skratta en lång tid efteråt, och även ett annat par bakom oss fick sig ett rejält skratt! Haha