Vårt motorcykeläventyr genom Vietnam - Del 1

Av någon anledning bestämde vi oss för att en bussresa på 26 timmar var bättre än en timmas flygresa. Eller okej, billigare. Oavsett orsak så var det på det viset vi transporterade oss från Luang Prabang i Laos till Hanoi i Vietnam. Det var en minst sagt en svängig resa på de laotiska och såsmåningom vietnamesiska bergsvägarna, detta gjorde att vår sömn inte bara blev ganska kvalitetslös utan även rätt så vinglig. Två pauser gavs vi under denna långa resa, en vid gränsen till Vietnam och en för lunch dagen därpå. Det var två trötta backpackers som anlände till Hanoi ett drygt dygn senare.

Välkommen till Vietnam!

Våra liggplatser som vi spenderade 26 timmar i.

(Tryck på bilderna för förstoring)

Våra första dagar i Hanoi spenderade vi åt att leta efter två motorcyklar till oss för att så snart som möjligt kunna påbörja vår resa söderut i landet. Vi gjorde ett kort besök på en verkstad/försäljningsställe där Fredrik fick provköra sina första manuella hojar och jag, efter ett snabb provkörning av en semiautomatiskt motorcykel, bestämde mig för att satsa på en fullt automatisk skoter istället (för säkerhets skull). Därefter startade det riktiga sökandet som främst fokuserades på facebook gruppen Vietnam backpackers travel and sales där backpackers säljer vidare sina motorcyklar till nästa äventyrslystna resenär. Vår andra dag i Hanoi var både jag och Fredrik ägare (dvs innehavadre av ett blått plastkort med den ursprungliga ägarens namn på - japp, det är så det går till!) av varsin motorcykel, och vi var färdiga för nästa stora äventyr. Glömde jag förresten att nämna att Fredriks hoj blev beslagtagen av polisen efter bara två timmar, det blev den hur som helst, på grund av en felparkering. Efter lite fjäskande fick vi ut den gratis, dock med resultatet att polismannen lyckades sparka sönder växelpedalen när han skulle lirka ut den från "parkeringen". Polisen ledde motorcykeln till en liten miniverkstad längre ner på gatan som skruvade lite och därefter kändes det som att den fungerade bra igen.

Innan vi satte av söderut på våra nyinförskaffade hojar hakade vi på ett annat par på en episk tur till Halong Bay kallad Castaway, organiserad av hostelkedjan Vietnam Backpackers. Det blev tre dagar i vackra Halong Bay, med otroligt mycket härliga människor och lite för mycket alkohol. Men det var verkligen värt det.

Hela gänget i vår grupp klara för en riktig paradisfest!

Flytande små byar i Halong Bay

Vår privata partyö i Halong Bay

(Tryck på bilderna för förstoring)

Givetvis utforskade vi Hanoi lite innan vi slutligen lämnade staden. Vi gjorde bland annat ett besök till det beryktade Hoa Lo fängelset. Detta är ett fängelse som byggdes och styrdes av fransmännen under kriget mot Frankrike som pågick i över 100år från 1846 till 1954. Därefter användes det även under Vietnamkriget mot USA mellan 1955 (1957 enligt vissa källor) och 1975 och flera amerikanska soldater spenderade flera år i detta fängelse. Det vi fick ta del av inne på fängelset var hemskt, det är obegripligt hur människor kan vara så ofattbart grymma mot varandra. De som fängslades här var i stor utsträckning kringsfångar men även närmast oskyldiga människor som kanske sagt något som inte föll fransmännen i smaken. Det var män såväl som kvinnor och deras barn som spärrades in här. Tillvaror för de amerikanska fångarna var dock långt mycket humanare än det ni ser på bilderna. Bilderna är från när Fransmännen styrde, och de får tala för sig.

Vi provade även på Vietnametisk hotpot med en blandning av biff, fläsk, fisk och skaldjur.

Så var dagen äntligen kommen för oss att bege oss ut i den kaotiska Vietnamesiska trafiken. Ja, jag (Sofia) var till och från så nervös att jag hade kunnat kissa på mig bara av blotta tanken att försöka ta mig fram på dessa gator, men så snart vi kom iväg kändes det bättre. Vi startade tidigt på morgonen för att undgå den värsta trafiken, men det tog oss ändå över en timma att ta oss den första milen ut ur denna gigantiska stadskärna. På vägen fick vi stanna för vårt första besök på verkstaden, det var polisens verk som gav sig till känna igen vilket resulterade i att Fredrik inte helt fick ordning på sina växlar. Men efter lite hammrande och skruvande satt växelpedalen snart ordentligt fast och vi kunde fortsätta vår färd.

Redo för avfärd, bara hjälmen som ska på.

Vår första dag körde vi närmare 20mil och anlände framåt eftermiddagen till vårt Homestay utanför Ninh Binh.

I Ninh Binh mötte vi upp våra fina tjejer Biim och Sandra som vi första gången träffade på Koh Lipe i Thailand 1,5 månad tidigare. Tillsammans med de och deras nyfunna vän, finska Sandra, gjorde vi ett besök vid "det liggande drakberget" (The Lying Dragon Mountain) och åt middag ihop.

(Tryck på bilderna för förstoring)

Tre dagar tog det oss sedan att ta oss ner till nästa destination, grottbyn Phong Nha. Det var tre dagar kantade av skyfall, vackra bergsvägar och minnesvärda möten med lokalbefolkningen.

Väl framme i Phong Nha log solen mot oss igen, dock spenderades mestadelen av vår tid i denna lilla by åt besök i mörka grottor. Phong Nha är nämligen grottornas grottby, här finns både världens största och världens tredje största grotta, och en hel hög med andra grottor. Att besöka Hang Sơn Đoòng, världens största grotta, hade varit coolt, men att göra ett besök dit kräver i första hand väldigt mycket pengar, närmare bestämt 3000 dollar (drygt 25.000kr) för en sexdagars tur in i grottan. Dessutom krävs det att man bokar långt i förväg, 500-600 turister släpps in i grottan årligen och år 2017 tog det bara 20 timmar från att bokningen öppnades till det att platserna var slutsålda. Även utflykterna till Hang Én, världens tredje största grotta, var fullbokade ett par veckor framåt i tid så vårt slutgiltiga val föll därför på en dagsutflykt till Paradise Cave. Denna grotta är hela 31km lång och sträcker sig genom bergen ända till Laos. Turen såldes som en grottvandringstur på 7km enkel väg, men det stod för oss ganska klart att det inte handlade om några 7km, möjligt att det handlade om 7km tur och retur. Oavsett var detta en oförglömlig utflykt. Första kilometern gick genom den upplysta delen i grottan som är otroligt stor och vacker, för att sedan smyga oss iväg från övriga turister och utrustade med pannlampor utforska de djupare och mörkare delarna av grottan. Vi kröp genom trånga utrymmen, fångade vattendroppar som föll från grottans tak med tungan, gled ner i en kall vattengrop, travade oss fram ett par hundra meter helt utan någon ljuskälla, simmade genom en grottflod och åt lunch med utsikt över en gigantisk solstråle som sken ner i grottan från en öppning i grottaket.

Den upplysta första kilometern av Paradise Cave

(Tryck på bilderna för förstoring)

Innan vi lämnade Phong Nha gjorde vi också ett äventyrligt besök i Dark Cave. Med zipline tog vi oss till grottöppningen för att sedan vandra in i grottan för ett uppfriskande gyttjebad innan vi tvättade av oss inne i floden inne i grottan som också hade en egen strand. Vi paddlade sedan kajak tillbaka för att kasta oss i floden från en annan zipline. Det blev en bra dag, och ett perfekt avslut på vårt besök i denna härliga lilla by som vi varmt kan rekommendera.

En tidig morgon i ett disigt Phong Nha

Vackra landskap och underbara vägar att susa fram på

0 kommentarer publicerat i På resande fot, Sofia skriver;
Taggar: Castaway, Dark Cave, Gyttjebad, Halong Bay, Hanoi, Hoa Lo, Hoa Lo fängelset, Honda Win, Hotpot, Motorbike, Motorcykel, Motorcykel roadtrip, Mud bath, Ninh Binh, Paradise Cave, Phong Nha, Roadtrip, Vietnam, Vietnamkriget, Yamaha Nuovo