Försenat flyg krossade drömmen om nyårsfirande i Dubai

Det här är en sponsrad artikel skriven av Vagabonds of Sweden på uppdrag av Flight Right. Alla åsikter är 100% våra egna och syftar till att återberätta vår upplevelse i Dubai över nyår och samtidigt lyfta fram ett viktigt verktyg för dig som passagerare i jakten på ersättning. 

Ett försenat eller inställt flyg är varje resenärs mardröm. Ingen vill drabbas, men nog så förståeligt händer det faktiskt oftare än man tror när exempelvis yttre faktorer såsom dåligt väder eller komplikationer med flygplanet spelar en avgörande roll. Som tur är finns det oftast kompensation att få vid exempelvis försenade eller inställda flyg, men det gäller att veta vart man ska vända sig. Flight Right är ett företag vi rekommenderar som kan hjälpa dig att få ut den ersättningen du förtjänar. De är marknadsledande i Europa med ett imponerande track record på miljontals nöjda kunder. 

Efter att ha rest jorden runt och flugit kors och tvärs över hela världen, visste vi att risken är stor att även vi slutligen skulle drabbas av försenat eller inställt flyg. Det är närmast oundvikligt under en 15 månaders resa. Och när vi skulle fira nyår i Dubai var det precis det som inträffade, den för oss absolut sämsta tänkbara tiden av flera olika orsaker.  

Inställt flyg förstörde vårt nyårsfirande i Dubai

Efter att ha rest jorden runt i 8 månader så bestämde vi oss för att flyga tillbaka till Sverige för att träffa familj och vänner. Det var nog så efterlängtat. Sofia blev kvar ca 2 månader totalt i Sverige medans Fredrik, efter ca 2 veckor, åkte till Nepal och vandrade till Mount Everest Base Camp. Vi återförenades sedan i New Delhi efter 6 veckor ifrån varandra och såg fram emot en romantisk vistelse i Dubai över nyår. Eftersom vi aldrig varit ifrån varandra så pass länge innan så var mötet känslosamt och laddat. Den här gången skulle vi slå av på takten, ge oss själva mer tid för varandra och bara ta det lugnt i några dagar – istället för motsatsen att hela tiden vara ute och göra något och flänga från punkt A till punkt B. Vi hade lärt oss den hårda vägen under resans gång att det är ett vinnande koncept för att må bra när man reser länge och vi såg nyårsfirandet i Dubai som det perfekta tillfället att slå två flugor i en smäll, det vill säga fira nyår på ett spektakulärt sätt och samtidigt få en romantisk och avkopplande vistelse. 

Biljetterna var redan bokade i förväg och vi skulle flyga ut nästkommande dag, den 31 december kl 09:50. Vi bokade ett tidigt flyg för att få gott om tid på oss väl i Dubai och kunna checka in i lugn och ro. Och när vi kom fram till flygplatsen i New Delhi den 31 december så var allting frid och fröjd. Ingen information om försenade flyg via sms eller mail. Dock uppmärksammade vi att vädret inte var det bästa. Vi ägnade inte det någon större tankemöda men det visade sig senare att det var just det som skulle förstöra våra nyårsplaner. Vi checkade in och såg till att få i oss lite mat innan vi gick bort mot gaten. När vi möttes av den första förseningen så gjorde vi ingen större sak av det. Det är inte första gången ett flygs avgångstid har justerats för oss. Det händer rätt ofta. Men när avgångstiden fortsatte att flyttas fram, två och till och med tre gånger, så började vi bli oroliga för utgången. Tiden för planerad avgångstid ändrades hela tiden och till och med vilken gate flyget skulle avgå från, men vad som konstigare var var att det från början inte fanns någon personal vid gaten som berättade det här för oss. Det enda vi hade att tillgå var en liten tv-skärm som radade upp alla kommande avgångar, samt rösten i högtalarna som försåg oss med den här informationen – på en väldigt knagglig engelska. Den typen av rappakalja man inte alltför sällan hör på just flygplatser. Den här bristen på kommunikation med oss passagerare förbryllade oss. Vi märkte en tydlig frustration från våra medpassagerare som också satt och väntade vid gaten och undrade lika mycket som vi vad som pågick. Men det var inte bara våran avgångstid som flyttades fram – vi började se nya tider i röd färg på tv:n och flygplan efter flygplan fick senare avgångstider. Det här bådar inte bra, tänkte vi.  

Vi blev med tiden mer och mer trötta på bristen på riktig information men framförallt det faktum att det nu såg väldigt mörkt ut för oss att få fira nyår i Dubai tillsammans. Vi förlikade oss till viss del med tanken på att det nog inte skulle bli så. Men det var det andra som inte kunde. När personalen som representerade flygbolaget så småningom dök upp så var det mer eller mindre som om de klivit rakt in i en krigszon – en frustration som först inte var så märkbar men som mer eller mindre exploderade när det så slutligen fanns någon att anklaga.  

Folk gjorde uppror på flygplatsen 

I Sverige lär man sig att ta saker och ting med en nypa salt. Men det verkade som om en sådan grundläggande självbevarelse var som bortblåst bland våra medpassagerare på New Delhis flygplats under nyårsaftonen. Folk blev som djur. Missnöjet hade ökat i takt med de kontinuerliga beskeden om förseningar och tillslut var folk så upprörda att de stod och skrek på kontrollanterna vid gaten som inte kunde göra något till sitt försvar annat än att beklaga situationen som uppstått. Fortfarande fick man inget tydligt svar på hur de planerar att lösa situationen – och så här i efterhand förstår man att det berodde på att de inte hade något bra svar att ge. Efter några timmar erbjöds dock en form av lösning. Alla passagerare skulle köras iväg till ett närliggande hotell och checkas in där i väntan på nästa möjliga avgång till Dubai. Problemet var bara att de trodde det skulle bli någon gång runt 22:00 – och med lite snabb huvudräkning så innebär det att vi skulle missa nyårsfirandet. Det snackades till och med om att eventuellt flyga nästkommande dag. Den här lösningen var fullkomligt oacceptabel. Folk slet sitt hår itu och blev galna. Vi höll oss på säkert avstånd men undrade, precis som alla andra – varför de inte kunde fixa fram ett ersättningsflyg. Det snackades nämligen om att det var fel på flygplanet först – och rykten spreds genom folkmassan. Men sen var det dåligt väder som var orsaken till att flygplanet som var på väg in – det flygplanet vi egentligen skulle resa med – tvingades vända. Och det går liksom inte heller förneka det – för när du tittade ut så såg man mer eller mindre ingenting, i alla fall inte på marknivå. Det ska dock tilläggas att andra flyg fick tillstånd att lyfta – men om något annat flygplan fick landa det visste vi inte. 

En syn vi sent kommer att glömma, som skedde mitt i upproret mot kontrollanterna när beskedet om inställt flyg kom, var när folk helt plötsligt satte sig på golvet mitt i gången och blockerade ett gångrullband för de övriga stackars resenärer som inte hade något alls med den här fördröjningen att göra. Totalt sett kanske tio personer och de försökte få med sig mer folk i sitt missnöje, men ingen verkade haka på. Vi bara skakade på våra huvuden och undrade vad de trodde att de skulle kunna uppnå med en sådan demonstration. 

Fick boka ersättningsflyg på egen hand

När vi slutligen insåg att om vi ska ha någon chans alls att fira ett efterlängtat nyår i Dubai så måste vi fixa ett ersättningsflyg på egen hand. Vi förstod att det inte lär hjälpa att stå och skrika för att finna en lösning. Ingen lär liksom trolla fram ett nytt flygplan för att passagerarna försöker övertala flygbolaget om att det är det rätta. Det fanns helt enkelt inget flyg att tillgå och vi kunde inte lita på att det skulle finnas något senare heller. 

Bristen på personal som man kunde snacka med gjorde sig ännu tydligare när alla mer eller mindre gick upp i rök efter upproret. Fortfarande fanns det frågor som man ville ha svar på men ingen kunde man vända sig till. Så Fredrik fick springa iväg till någon form av informationsdisk för att försöka finna en lösning på problemet. Om vi bara kunde fått snacka med personal från flygbolaget så kanske de hade kunnat boka om oss och reservera två platser på ett annat flygplan som fortfarande hade lediga platser kvar. Då hade vi i alla fall kommit iväg. Tankarna snurrade till och med kring om man inte kunde ta ett annat flyg till en helt annan stad och därifrån flyga vidare till Dubai. Just den lösningen kanske man skulle tänkt på tidigare under dagen. Tyvärr var personalen bakom den här ”informationsdisken” om möjligt än mer inkompetent är själva flygbolagets personal – så även om man försökte få hjälp så drogs det bara ut på tiden och de frågor som ställdes fick inga tydliga svar. Det verkade först som om vi var de enda på hela flyget som hade tänkt tanken på att boka ett ersättningsflyg, men efter en stund kom det fram några till som också ville boka om sina biljetter. Den frustrationen som fanns fick utlopp även här och folk stod och skrek och visade sitt missnöje över bristen på information, bristen på en lösning och det dåliga sätt flygbolaget hanterat passagerarna på. Efter mycket om och men insåg Fredrik tillslut att det inte fanns någon hjälp att hämta ens här. Han sprang tillbaka till gaten med inställningen att nu fixar vi det själva. Väl vid gaten hade helvetet brutit loss ännu en gång. Nu var personal tillbaka och missnöjda passagerare skrek sig hesa. Vi passade på att försöka nypa tag i någon för att få klarhet i om något förändrats. Det hade det inte. Inte överhuvudtaget. Vi försökte samtala på normal nivå men överröstades av den skrikande massan.  

Det gick tillslut så långt att flygplatsens Manager fick komma ner på golvet för att möta denna massa av arga resenärer som verkade redo att lyncha någon för att få komma iväg till Dubai. Vi kan förstå att folk blir förbannade – vi var också förbannade, men sättet många hanterade situationen på visar bara på hur otroligt korkade människor är när situationer som dessa uppstår som faktiskt inte är någons fel. Vi ville också till Dubai och fira nyår och för oss var det först oacceptabelt att det inte gick att få fram ett nytt flygplan, men det var innan vi insåg att vädret var den avgörande faktorn. När det kom fram så accepterade vi ödet. Men det ska återigen tilläggas att det fanns andra flygplan som lyfte tiden mellan våra förseningar och det togs emot med många förhöjda ögonbryn. Är det verkligen vädret som är orsaken? Folk ville bara komma iväg. Precis som vi hade nog många bokat bord på dyra restauranger i Dubai för att ringa in det nya året. Kanske hade folk bokat dyra hotel att bo på under sin vistelse. Dessa planer grusades och oavsett vad det än var så märktes det ytterst tydligt att det här verkligen var den sämsta tänkbara dagen för sånt här strul. Det ligger på samma nivå som när det strular på julafton liksom. 

Folk stod fortfarande och spydde galla över flygbolaget och klagade på situationen som uppstått när vi gick in i folkmassan och greppade tag i Managern, tog han åt sidan och frågade på ett lugnt och sansatt sätt – vad han rekommenderade oss att göra. Det enda rådet han kunde ge var att boka ett nytt flyg och sedan ta ut en ersättningskostnad för detta. Precis det vi var i färd med att göra – när vi bara ville ha en sista åsikt på saken. Han ska verkligen ha en elogé för att han gav oss tiden och lyssnade. Det är det nog inte många som hade gjort i en sådan situation. Kanske var han rädd för att bli lynchad ändå och bara glad över att vi räddade honom ur det ursinniga folkhavet. 

Vi fick efter mycket om och men tag på nät inne på flygplatsen som vi dessutom var tvungna att betala för – så att vi kunde skriva till restaurangen vi hade bokat bord på och meddela att vi troligtvis kommer att bli försenade men att vi hoppades det inte gjorde något. Vi var också tvungna att kontrollera med vårt hotel om receptionen var bemannad senare på kvällen så vi inte dyker upp och dessutom inte får checka in på vårt rum. Eftersom det här var ett lägenhetshotell ville vi vara på den säkra sidan. Men mest av allt låg fokus nu på att fixa fram två nya biljetter till Dubai. Man blev lite hispig och nervös över att det inte skulle finnas något biljetter kvar och det blev ungefär som om man inte ville göra någon uppmärksam på vad man höll på med för då kanske fler går in och bokar nytt flyg och stjäl ”våra” biljetter framför näsan på oss. Fascinerande hur paranoid man kan bli i stunder som dessa. Jackpott, två stycken biljetter på ett flyg kl 18:25 – det är ju kanon. Även om det är drygt 8 timmar senare än vårt tänkta flyg som skulle avgått 09:50 och vi är framme runt 21:00 så hinner vi ju i alla fall fram innan tolvslaget. Det kostade i och för sig runt 3000 kr men det var ett problem vi fick tackla senare. Nu gällde det bara att få tag på väskorna som vi inte visste vart de befann sig. Vi nöp tag i Managern igen och bad han hjälpa oss. Som en riktig Secret Service agent anropade han någon via walkie talkie och smög ut oss någon bakväg. Vi blev med en gång varse om att fler folk skulle med den vägen – men vi blev eskorterade rakt förbi en lång kö med endast några andra, troligtvis som skulle flugit med samma plan som vi, hack i häl. Det koordinerades via walkie talkies och vi trampade på så in i helskotta för att hinna ut igen, hämta väskorna bakom någon disk, checka in på nytt och ställa oss i säkerhetskontrollen ännu en gång – som för övrigt tog en bra stund. Upp emot 45 minuter. Det var nästan så man blev grinig och gick ned på knä som ett litet barn för att även detta drog ut på tiden. 

När vi kommit igenom säkerhetskontrollen kände vi ett lyckorus. Herregud vi fixade det. Inte för att boka två nya flygbiljetter är en så big deal i sig men för att det kändes som om vi var de enda som fann den lösningen rimlig och tänkte lösningsorienterat istället för att göra det enda som inte löser något – det vill säga stå och skrika. Vi trampade på – hungriga som fasiken, så vi var tvugna att fixa fram lite käk innan vi gick till gaten. Snabbmat är kung. Efter det så fanns det inga hinder alls. Vi köpte till och med lite Champagne att fira med när vi kom fram, såklart. Svävandes på moln sneglade vi upp mot informationstavlan. Avgångstiden för vårt nya flyg, är framflyttad 1 timme. Vad är oddsen? Vi kände oss rejält frustrerade nu men framförallt bara väldigt trötta. Det får inte skita sig med det här planet också, det får bara inte det. Och det gjorde det som tur var inte heller. Vilken lättnad. Men den lilla förseningen som uppstod var tyvärr den lilla knuffen i fel riktning som avgjorde vårt öde under nyårsafton. 

Nyårsfirande i sängen med Twilight på tv:n 

När vi landade i Dubai var klockan ca 22:00. Totalt var vi ca 10 timmar försenade. Men då fanns det ändå en liten gnutta hopp om att hinna fira enligt våra planer även om vi visste att tunnelbanan troligtvis skulle vara smockad med folk just den här dagen och speciellt den här tiden på dygnet. Vi gjorde ändå det bästa av situationen och lyckades navigera oss fram till tunnelbanan som lämnade från flygplatsen hela vägen upp till en station som inte låg alltför långt bort från vårt boende. När vi klev av tåget så fick vi gå helt på måfå då vi endast hade sett en bild tidigare under dagen av ungefär vart hotellet låg någonstans. Turligt nog gick vi faktiskt rakt på hotellet och stod snart där i receptionen och checkade in. Vi sneglade på klockan bakom receptionisten som visade 23:15. Nu är det nog tyvärr kört, konstaterade vi. Även om allting klaffade för oss från det att vi landat i Dubai till att navigera oss fram en bra bit i en ny stad på mindre än 1 timme - så visste vi nu att vi aldrig kommer att hinna in till varken Burj Khalifa för att se ljusshowen – som dom ersatt de obligatoriska fyrverkerierna med – eller till stranden vid Burj Al Arab för den delen. Vi var också så pass sent ute att det knappast var någon idé att ens ta sig till restaurangen där vi reserverat bord.  

Sanningen gick upp för oss och missnöjda lunkade vi upp på vårt rum och sjönk ned i sängen, trötta och utmattade över dagens händelser. Klockan började närma sig tolvslaget och här satt vi på vårt hotellrum i Dubai – en av världens mest spektakulära destinationer att åka till för att fira nyår. Tidigare har vi firat nyår i Paris framför Eiffeltornet och på Times Square i New York – nu satt vi istället i sängen och kollade på Twilight när vi skålade in det nya året. En minst sagt udda upplevelse men vi hade i alla fall varandra och det var det som betydde mest. Allt det här var bortom vår kontroll och sånt här händer oftare än man tror.

Vi förstod ändå att det troligtvis var många från det flygplanet vi egentligen skulle flugit med som inte alls kom fram till Dubai för att fira nyår och vi var ändå lyckligt lottade. Vi fann en lösning men turen var inte med oss hela vägen, så är det ibland. Men en sak som vi lärt oss efter allt det här är att aldrig mer boka flyg på nyårsafton.

Turligt nog finns det hjälp att få när situationer som dessa uppstår. Det är sällan nyårsplaner grusas på samma sätt som för oss men alltför ofta blir flygplan försenade eller inställda. När det oväntade inträffar så vill du veta vart du ska vända dig för att få ersättning och flightright.se är ett bra val som vi verkligen rekommenderar. Efter att ha läst igenom vad de erbjuder och hur många nöjda kunder de har så blir det vårt självklara val nästa gång det strular för oss. 

Flight Right är ett företag som står upp för dina passagerarrättigheter. De är marknadsledande och har en framgångsgrad på 99% i domstolsärenden. Med ett klick kan du få upp emot 600 Euro i ersättning för inställt eller försenat flyg. På deras hemsida finns en ersättningskalkulator som kostnadsfritt räknar ut om du har rätt till kompensation i samband med bland annat förseningar. Om vi inte hade fått ersättning utbetalt från flygbolaget hade Flight Right varit vårat första val. Gör Flight Right till ditt första val om du själv drabbas av förseningar eller inställda flyg. Idén till Flight Right föddes ur en liknande situation som vi själva hamnade i och som många tyvärr hamnar i där man tvingas boka ersättningsflyg på egen hand eftersom det inte finns några som helst garantier för att flyget kommer att lyfta.  

Läs mer om betyg och omdömen från nöjda kunder här:
Trustpilot.com

För er som ska åka till Dubai över semester eller kanske fira nyår – så rekommenderar vi verkligen Golden Sands Hotel Apartments eftersom de flesta hotellen i Dubai är svindyra. Här får du ett stort rum med balkong för ett rimligt pris – om man nu kan säga att hotellpriserna i Dubai är rimliga. Och det ligger inte alls långt ifrån tunnelbanan som tar dig vart du vill på nolltid. Dessutom finns det pool och de erbjuder en av de större frukostbufféer vi beskådat och njutit av. Ett litet tips till dig som vill resa inom budget men ändå ta ut svängarna något med ett lite finare boende. 

Boka ditt boende på Golden Sands Hotel Apartments idag!
  

 

Sea To Summit Daypack

Som en liten parentes kan vi nämna för de som är intresserade av en riktigt bra dagväska att dessa små lättviktsväskor från Sea To Summit är utan tvekan de bästa väskor vi använt oss av på jorden runt resan utöver våra backpackerväskor. Det är också den typen av väska Fredrik använde under sin vandring till Mount Everest Base Camp när det var dags för acklimatiseringsvandringar. Den är extremt lätt och kan komprimeras till en liten boll som kan hängas i en nyckelring eller stoppas ner i fickan. De är gjorda i slitstarkt material, väger endast 68 gram och rymmer uppåt 20L. Det är en ovärderlig pryl att ha med sig i sin väska och vi använder alltid dessa väskor på flygplatser, på bussturer eller helt enkelt när vi gör stadsvandringar. 

  

 

Artikel skriven av Vagabonds of Sweden (jorden runt 365)
www.vagabondsofsweden.com
Hemsida under konstruktion

Följ oss på sociala medier. 

  

Läs mer om vår vistelse i Dubai

0 kommentarer
publicerat i På resande fot
Taggar: Flight Right, Golden Sands Hotel Apartment Dubai, Golden Sands Hotel Apartments, Nyår i dubai, ersättningsflyg, flightright, flightright.se, försenat flyg, inställt flyg, kompensation inställt flyg
Visa fler inlägg